תפריט

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול נפשי פרטי – מה חשוב לבדוק לפני שבוחרים מטפל.ת?

כותב/ת המאמר: מערכת

ישנן לא מעט תקופות בחיינו, בהן אנחנו עשויים לחוש כי אנחנו מוצפים מהבחינה הרגשית וכי אנחנו, אולי, אפילו זקוקים לעזרה שהיא מעט יותר מקצועית מהסיוע שאותו מסוגלים לספק לנו המעגלים המשפחתיים והחברתיים הקרובים שלנו. התקופה האחרונה, למשל, היא תקופה בה רבים מהאנשים החיים בישראל (ואף יהודים ברחבי העולם) חשים כי הנטל הרגשי הרובץ עליהם כבד מכדי לשאת בו לבדם, והם פונים לקבלת עזרה בהתמודדות עימו - טיפול בפוסט טראומה, טיפול בדיכאון וכן הלאה.

שלל גורמי המתח והחרדות המצויים בחיינו עלולים להתגלות כמתישים ומתסכלים, כך שקבלת עזרה מקצועית ממטפל מוסמך ומורשה עשויה לעזור בהתמודדות יעילה, מהירה ובטוחה יותר – אולם כאן צפות שתי שאלות מרכזיות –  השאלה הראשונה היא – מתי לפנות לקבלת עזרה מקצועית? והשאלה השנייה (שהיא חשובה לא פחות) – כיצד בוחרים את המטפל המתאים?

מתי רצוי לשקול פניה לטיפול?

כל האמור לעיל מתייחס אל אנשים שאינם מקבלים כיום עזרה וטיפול מקצועיים (למשל, טיפול במאניה דיפרסיה, טיפול בסכיזופרניה וכד').

אם הינכם מתמודדים זמן ממושך (מעל לשבועיים) עם תחושות כעצב, חוסר אונים או אפאטיות, ונראה כי תחושותיכם אינן משתפרות, על אף מאמציהם של בני משפחתכם וחברים.

אם הינכם מתקשים בשמירה על התפקוד השגרתי וביצוען של הפעולות היומיומיות שלכם נפגע. למשל, אינכם מסוגלים לגייס את הריכוז המספיק בכדי לבצע את המשימות הנדרשות מכם בעבודתכם, וכתוצאה – תפקודכם, ביצועיכם והישגיכם נפגעים באופן משמעותי.

אם אתם מתמודדים עם תחושות דאגה, חרדה, מתח או פחד בצורתן הקיצונית, מצפים לקרות הגרוע מכל, או חשים שאתם מצויים כל (או רוב) הזמן במצב של דריכות.

אם הפעולות או ההתנהגויות שלכם פוגעות בכם-עצמכם או באחרים. לדוגמה, אתם מפריזים בשתיית אלכוהול, עד למצב הגורם לכם להתנהגות פוגענית בעצמכם או באחרים, אתם משתמשים בסמים והופכים לאובדניים או לאגרסיביים כלפי האחרים וכד'.

אם אתם מתמודדים עם כל סוג של קשיים רגשיים, בין אם יש להם סיבה מוגדרת ברורה ובין אם לאו, ואתם חשים כי אתם מתקשים להתמודד בכוחות עצמכם ולבדכם. כלומר, אין זה משנה אם לקושי הרגשי שאתם חשים יש סיבה ברורה הידועה לכם (גירושין, אובדן של אדם אהוב, פיטורים, מחלה קשה שלכם או של אדם היקר לליבכם וכיו"ב) ובין אם "סתם" כבד לכם – הפנייה לטיפול נפשי מקצועי עשויה לסייע לכם ולשפר את מצבכם.

מהם הדברים שאליהם חשוב להתייחס בעת בחירת מטפל.ת או פסיכולוג.ית?

מקצועיות, הסמכה והכרה מקצועית

בישראל פועלים אנשים רבים המציגים את עצמם כאנשי מקצוע טיפוליים בגישות, בתחומים ובמקצועות שונים. על אף שאכן קיימות גישות טיפול ואסטרטגיות טיפוליות שונות שמסוגלות לסייע למתמודדים עם מצוקה רגשית או קושי, חשוב להיות מודעים לכך כי חלק מהן אינן נמצאות תחת פיקוח מסודר או חקיקה כלשהי. כך, למרבה הצער ובאופן אבסורדי למדי, אדם שעשוי להציג עצמו כ"מטפל" עלול לגרום למטופליו נזק (להתנהג בצורה שאינה אתית או אפילו לטפל בגישה שעלולה להחמיר את מצב המטופל.ת) מבלי שבפועל הוא יעבור על חוק כלשהו.

תחומי ההתמחות של המטפל.ת

כל מטפל.ת עובדים, במהלך שנות עיסוקם בתחום במקומות השונים ולומדים בקורסים ובהכשרות מהסוגים השונים. בדומה לאנשי מקצוע בתחומים האחרים, גם מטפלים מתמקצעים ומתמחים בתחומים הספציפיים יותר, ובהם – הם רוכשים וצוברים את ניסיונם והתמחותם. כך, למשל, בעוד שמטפל מסוים יתמקצע בטיפול במתמודדים עם טראומה או פוסט טראומה, מטפל.ת אחר.ת יתמקצעו בתחום הטיפול בחרדות ומטפלים אחרים יציעו טיפול זוגי, טיפול משפחתי וכו'. גם אם, מסיבה כלשהי, המטפל.ת אינם מציינים את תחומי התמחותם וניסיונם המקצועי מפורשות, חשוב לשאול אותם בנוגע לכך.

ההתאמה בין המטפל.ת למטופל.ת

עבודתם של מטפלים נפשיים מורשים, בדומה לפסיכולוגים (ושל מטפלים מוסמכים בתחומים האחרים) מצריכה שיתוף פעולה מצד המטופל.ת, כך שחשובה מאד ההתאמה, הכימיה האישית, הקיימת ביניהם. כלל המחקרים שבוצעו בנושא הורו, באופן חד-משמעי, כי לטיב הקשר שנוצר ונבנה בין המטפל.ת למטופל.ת חשיבות קריטית להצלחתו של הטיפול. לכן, בנוסף להכשרה המקצועית ולכישורים של המטפל.ת, חשוב גם לבחור את המטפל.ת שעימם אתם חשים בנוח לדבר גם על דברים שאינם, בהכרח, קשורים לטיפול.

לסיכום

אמנם ישנם תתי-תחומי התמחות רבים בעולם הטיפול, אבל אינכם נדרשים להכיר, להבין, להתמצא או לדעת את ההבדלים ביניהם. בסופו של דבר – המטפל.ת שאליהם אתם פונים אמורים להקשיב לכם ולשמוע מה מציק לכם ומה מביא אתכם לטיפול ולומר לכם האם הם האדם המתאים לטפל בכם ובעיה המטרידה אתכם, או שעדיף לכם לפנות למטפל.ת אחר.ת המתאימים למקרה הפרטני שלכם יותר.

מוזמנים לשתף:

לפרטים וקביעת שיחה עם הצוות שלנו