צוות רב-תחומי הוא יחידה המורכבת מאנשי מקצוע מומחים מדיסציפלינות בריאות שונות הפועלים יחד. הם מקבלים החלטות לגבי הטיפול המומלץ לאנשים הזקוקים לטיפול רפואי פיזי או לטיפול נפשי, במטרה לשפר את יעילותו של הטיפול. עבודת צוות זו מפגיש את המומחיות והכישורים של אנשי המקצוע מתחומים שונים בכדי לאבחן, להעריך, לתכנן ולנהל טיפול משותף במטופל.
יתרונותיהם של צוותים רב-תחומיים
במקרים רבים, המטרה העיקרית של איחוד המומחים בעלי הניסיון והרקע שונים היא למצוא פתרונות ולהשיג תוצאות אפקטיביות בצורה יעילה יותר. קיום מנגנון לתיאום ולארגון שירותי הבריאות מועיל, לעיתים קרובות, הן לגוף המטפל והן למטופל העובר את הטיפול.
בין היתרונות הבולטים של הקמת צוות רב-תחומי:
סיוע למטופל לקבלת גישה למגוון מומחים
כאשר הוא מטופל על ידי צוות רב-תחומי, המטופל יכול לקבל תמיכה מקצועית משותפת ממגוון רחב של רופאים / מטפלים מומחים במקצועם. כל מומחה תורם לנושא מנקודת מבטו המקצועית, ולאחר מכן הם, יחד, תתקבל ההחלטה על אופן הפעולה הנדרשת ועל על תוכנית הטיפול המתאימה למטופל, דבר המשפר את הטיפול שהם מסוגלים להציע למטופל. מנגנון זה מבטיח שכל מטופל ומטופלת יוכלו ליהנות מגישה לאפשרויות הטיפול הטובות ביותר הקיימות.
הגדלת מגוון המשאבים
יתרון נוסף של צוותים רב-תחומיים הוא שהם מספקים למטופלים גישה למשאבים ממספר מחלקות וגופים מטפלים. דברים שעשויים להיות בלתי אפשריים לביצוע עבור מטפל אחד או מסגרת טיפולית אחת הופכים לזמנים למטופל.ת כאשר המשאבים מגיעים ממקורות רבים. בידי צוותים מסוג זה, לעיתים קרובות, נמצאת האפשרות והסמכות להשיג משאבים שונים בכדי לספק טיפול מיידי בעת הצורך, למשל, בעת טיפול בסכיזופרניה או חלופת אשפוז פסיכיאטרי.
שיפור התיאום בין אנשי המקצוע מהתחומים השונים
המחויבות, התקשורת והתיאום בצוותים רב-תחומיים עשויים להביא לשיפור היעילות במתן הטיפול למטופלים הנזקקים לו. התקשורת בין אנשי הרפואה למטופלים מספקת מסגרת יעילה לשמירה על עקביות בטיפול המוצע למטופלים. גם אם חלק מחברי הצוות נמצאים במקומות שונים בעולם, התקשורת השוטפת בין חברי הצוות הופכת את התיאום לקל ויעיל בהרבה.
זירוז תהליכים וקיצור בירוקרטיה
במקרים רבים, יתכן מאד שמטופל יוכל לקבל הפניה לטיפול ספציפי במהירות ובקלות רבים יותר אם צוות רחב מתחומי התמחות שונים יטפל במקרה שלו או יימצא במוסד הרפואי או במסגרת שבה הוא מטופל. חברי הצוות עובדים יחד כדי לקבל את האישורים להליכים הדרושים, תוך מזעור עיכובים שעלולים לנבוע מהסתבכות והסתעפות תהליכי האישור של חברות ביטוח, המוסד לביטוח לאומי או גופים אחרים. לאחר מכן, באותה רוח של יעילות, הם יעניקו למטופל את הטיפול הנדרש לו, כדי לשפר את סיכויו לשפר ולשקם את בריאותו ולהשיב את איכות חייו לרמה טובה.
עידוד מטופלים להציב מטרות
צוות רב-תחומי, לעיתים קרובות, נוטה לעודד את המטופלים שלו להגדיר יעדי בריאות אישיים לטווח הקצר והארוך ואף עוזר להם לעמוד ביעדים אלה. דבר שנותן למטופלים הזדמנות להיות מעורבים ומחויבים לטיפול שלהם ואף מעמיד את הצוות בעמדה של אחריות ודאגה למטופל. על ידי הצבת יעדים, הצוות מכיר ומודע יותר למטרות אותן שואף המטופל להשיג, דבר, שבתורו, מקל על הצוות לגבש את דרך הפעולה הטובה והמתאימה ביותר.
באותה מידה, הדבר גם מספק הזדמנות לבני משפחתו של המטופל לקחת חלק בהגדרת המטרות, עניין היוצר עבור המטופל סביבה מעורבת ותומכת, המעודדת אותו לדבוק בתוכנית הטיפול שלו. באמצעות תהליך כזה, המטופלים מקבלים גם את ההזדמנות לבחון, מידי פעם, מחדש את מטרותיהם מול איש הקשר המרכזי שלהם ולבצע בהם שינויים, במידת הצורך. מטופלים אף עשויים להתקדם בתהליכים במידה רב יותר כאשר הם נמצאים בטיפול ובפיקוח של צוות רב-תחומי, יחסית למצבים בהם המטופלים מטופלים באופן ספוראדי על ידי אנשי מקצוע שונים שאינם מתקשרים ביניהם.
נקיטת גישה הוליסטית רחבה ומקיפה יותר מהרגיל
צוותים רב-תחומיים, יפעלו, לעיתים קרובות, מתוך זווית ראייה הוליסטית ומקיפה. כלומר, הם יטרחו לחפש אחר הגורם למחלה או למצב הרפואי, במקום להסתכל רק על התסמינים ולטפל בהם. הם מסוגלים לראות את ההיבטים הפיזיים, הפסיכולוגיים, הרוחניים והרגשיים של אדם ושוקלים כיצד המצב עשוי להשפיע על חיי המטופל וכיצד אמונותיו וסביבתו עשויים להשפיע, לחיוב או לשלילה על המסע שלו לשיפור. גישה מקיפה מתייחסת למצב בריאותו הכולל של האדם ולא רק למחלתו או למצבו הנוכחי.
העלאת סיכויי ההצלחה של הטיפול בשל שביעות רצון המטופל
תוצאות טיפול טובות יותר תגרומנה, לרוב, לשביעות רצון גבוהה יותר אצל המטופל, כזו המשלבת טיפול במסגרת הבית / הקהילה, עשויה להפחית את הוצאות הבריאות של המטופל ולקצר את מספר השעות שאותן הוא "מבלה" במסגרות רפואיות / טיפוליות. עבודת צוות טובה ותקשורת בין חברי הצוות מסייעת לכך שהמטופלים אינם מבזבזים זמן בהמתנה לאישורים של גופים שונים או לביצוען של תוכניות הטיפול.
צמצום כלל הפערים הקיימים בין האבחון לטיפול
באמצעות יישום גישה מקיפה, צוותים רב-תחומיים חוסכים זמן בטיפול בחולים. כאשר אדם חש לא בטוב והוא מגיע לקופת החולים, לבית חולים או למוסד פסיכיאטרי כמטופל חיצוני, לרוב, הוא יצטרך לעבור לא מעט בדיקות לפני שאנשי המקצוע יגיעו לאבחנה הסופית של מצב. לרוב, הדבר עלול לקחת לא מעט עד שהמטופל יוכל לקבל מידע על הגורם למצבו. לאחר הבדיקות, במסלול הטיפול הרגיל, רופא בחדר המיון או רופא המשפחה יפנה את המטופל למומחה, במידת הצורך, או ימליץ בעצמו על טיפול. תהליך זה גורם לכך, כי, לעיתים קרובות, המטופל יבלה זמן רב בחיפוש אחר טיפול, לפני שיוכל לקבל טיפול (או אפילו מידע) רלוונטי למצבו.
אנחנו, בבית מאזן – EZONE, דוגלים בשיתוף הפעולה המלא בין המטופל למטפלים בו, ובינם לבין עצמם. כתוצאה מכך, אנחנו מסוגלים להעניק לכל אחד מהמטופלים את המעטפת הטיפולים היעילה ביותר והמתאימה ביותר למצבו!